سوالاتی در مورد ارتودنسی دندان
 

 

سوالات در مورد ارتودنسی دندان

ارتدنسی علم تصحیح روابط نامناسب فکی و درمان جفت شدن غلط دندانها و ردیف کردن دندانهای نامنظم می باشد. که تشخیص، پیشگیری، تفسیر و درمان آن توسط دندانپزشکان عمومی و در موارد پیچیده تر توسط متخصصین ارتودنسی عملی می گردد

اکلوژن عبارتست از روابط و قرارگیری بین دندانها و فکین که به موارد غیر طبیعی آن مال اکلوژن گفته می شود .
از علل مال اکلوژن و ناهنجاریهای دندانی فکی می توان به عوامل :

1-ارثی

2-عوامل رشدی تکامل

3-عوامل محیطی مانند زودتر و دیرتر از موعد کشیدن دندانهای شیری ، تنفس دهانی عاداتی چون مکیدن انگشتان جویدن ناخن و اجسام سخت، و خوردن پستانک در سنین بالاتر اشاره کرد.

ناهنجاریهای فکی و دندانی تأثیر بسیار مخربی در زیبایی چهره ، تکلم و حتی غذا خوردن افراد باقی می گذارد. بهترین سن برای انجام ارتودنسی در سنین 11 10 سالگی می باشد چون قابلیت تغییر مکان دندانها همزمان با رشد فک و صورت و رویش دندانهای دائمی وجود دارد .

در مان ارتودنسی به دو صور ت ثابت و متحرک انجام میگرد. ارتودنسی متحرک در سنین پایین و با انجام قالب گیری و ساخت پلاک ارتودنسی آکریلی صورت می گیرد که از دهان بیمار خارج می شود اما ارتودنسی ثابت در سنین بالاتر و ناهنجاریهای پیچیده تر و چسباندن سیم و براکتهای ارتودنسی به دندان عملی می شود که مدت درمان بطور تقریبی از 6 ماه تا 3 سال طول می کشد. این معالجات بدون درد بوده و همکاری و مراجعات مکرر بیمار به مطب ادامه درمان ر ا میسر می سازد.

مراقبتهای دندانپزشکی در ارتودنسی ثابت و متحرک :

1-برای آنکه در ارتودنسی ثابت یا متحرک نتیجه درمانی مطلوب حاصل شود همکاری و مراجعات .منظم بیمار به مطب دندانپزشکی جهت فعال کردن سیم و فنرهای ارتودنسی الزامیست.

2-در ارتودنسی متحرک ، پلاکهای ارتودنسی غیر از هنگام خوردن غذا و آشامیدن باید از دهان خارج شود و پس از صرف غذا و تمیز کردن دندانها و پلاکهای ارتودنسی مجدداً در دهان گذاشته شود.

3-تمیز کردن براکتها و سیمهای ثابت ارتودنسی بعلت غیر متحرک بودن و جلوگیری از گیر غذایی و پوسیدگی دندانها می بایست توسط مسواکهای مخصوص انجام گیرد تا از بو .گرفتن و تغییر رنگ آن جلوگیری شود.

4-با مشاهده هر گونه زخم و ممانعت در غذا خوردن و صحبت کردن توسط وسایل ارتودنسی .هرگز آن را دستکاری نکنید و جهت رفع مشکل به مطب مراجعه کنید.

5-پس از تحویل پلاکهای متحرک یا چسباندن سیمهای ثابت در دهان ، چند روز اول صحبت کردن ، غذا خوردن بعلت وجود جسم خارجی در دهان دچار مشکل می شود اما بمرور زمان به آن عادت خواهید کرد.

6- هزینه درمان و مدت درمان در ارتودنسی ثابت بیشتر از ارتودنسی متحرک بوده و در سنین بالاتر انجام می گیرد جهت پیشگیری با مشاهدۀ هر گونه اختلال و ناهنجاری دندانی و فکی در .کودکتان در سنین پایین تر اقدام کنید.

7-دندانپزشک شما مراحل کار و نوع درمان را برای شما شرح میدهد چون ممکنست برای ایجاد .فضا و ردیف کردن دندانها نیاز به کشیدن دندانهای دائمی باشد.

8- در ارتودنسی ثابت از جویدن آدامس و خوردن غذاهای سفت و شکننده و چسبنده با هدف .جلوگیر ی از شکسته شدن و کج شدن سیمهای ارتودنسی شدیداً اجتناب کنید.

9-هنگام فعالیتهای شدید و ورزشهای سنگین که با ضربه به سرو صورت ممکنست همراه باشد و یا هنگام شنا مراقب سیمهای ارتودنسی ثابت خود باشید و در صورت داشتن پلاکهای .متحرک آن را قبلاً از دهان خارج کر ده و در محفظه ای تمیز نگهدار ی کنید.

منبع:سایت پزشک


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







به وبلاگ همه موضوعه خودتان خوش آمدید
کل مطالبی رو که می خواهید تو این سایت searchکنید
درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید
آموزش تزئین سالاد فصل به صورت قالبی
آموزش هایی برای هرچه خوشمزه تر شدن خورش قیمه
تزئین جالب گوجه فرنگی به شکل کفشدوزک ! (+ تصاویر ) چگونه می توان تلخی زیتون را گرفت ؟ عکس هایی از طرحهای متنوع پیش بند آشپزی خورش برگه زردآلو (آموزش آشپزی ) روش دم کردن چای سبز درمان چروک دور لب ها چیست؟ چگونه ماهیچه‌های خود را حجیم کنیم؟!(قسمت دوم) رژیم غذایی بدنسازی و پرورش اندام برای حجیم سازی عضلات (قسمت اول) 12 ساعت جدال با مرگ چترباز 21 ساله در اولين پرواز پرده از راز 167 فقره سرقت با دستگیری سارق حرفه‌ای برداشته شد مرگ هولناک زن در جنایت اسیدی شوهر نقاش متهم به قتل در دادگاه: در دفاع از همسرم مزاحم او را کشتم مجموعه: اخبار حوادث قتل پس از آشنايي اينترنتي دختر ۸ ساله، قربانی عشق خونین برادر پزشك قلابي مردم را نقره‌داغ مي‌كرد/دختر جوان هم در دام خواستگار شياد مرد جوان همسر اولش را در مرخصی زندان به قتل رساند+عکس فرستادن پنج مصدوم دیگر به تبریز؛ هنوز سه دانش‌آموز با دستگاه نفس می‌کشند با جان باختن یک دانش‌آموز شین آبادی، فاجعه تکمیل‌تر شد! باز هم بخاری نفتی کلاس را به آتش کشید؛ حال شش تن وخیم است اسامی حادثه دیده گان آتش‌سوزی در پیرانشهر اولین فوتی حادثه پیرانشهر/ معلم فداکار روستایی که سپر وزیر هم شد
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی و آدرس nimaseyedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر





نويسندگان